E-commerce právo v roce 2023

S rokem 2022 se pomalu loučíme a od nového roku většina z nás jistě očekává změny v legislativě. E-shopy čekají nejen ekonomické, ale také právní výzvy. V roce 2023 dojde k silnějšímu propojení soukromého (občanský zákoník) a veřejného práva (ochrana spotřebitele).

V Parlamentu České republiky leží velká novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Aktuálně je v Senátu, přičemž účinnost nových pravidel je nastavena na 30 dnů od úplného schválení. Není tedy na co čekat, nová pravidla už možná budou platit od nového roku.

S Tvůj Brand nemusíte složitě dohledávat, co se Vás, jako majitele e-shopů týká a protože neznalost neomlouvá, připravili jsme pro Vás zásadní změny:

Čeho se změny týkají?

Nová pravidla pro odstoupení od smlouvy – pokud Vaše ceny na e-shopu zahalí mlha nebo nebudete správně informovat o hlavních znacích výrobku či služby, může jít o klamavou obchodní praktiku a spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů. Váháte? ZKONZULTUJME VÁŠ OBCHODNÍ MODEL! 
Změn pro online tržiště – dojde k zajištění větší transparentnosti vůči spotřebitelům, provozovatelé budou mít povinnost informovat o hlavních parametrech určujících pořadí nabídek a poskytovat další informace o tom, kdo zboží nabízí včetně ověření správnosti a pravdivosti těchto prohlášení. JSTE PLATFORMA? ZAČNĚTE S PŘÍPRAVOU UŽ NYNÍ! JSTE PRODEJCE?ZVAŽTE, ZDA CHCETE DÁLE PŘES PLATFORMY PRODÁVAT!
Nová pravidla pro  návody k produktům – POSÍLEJTE NÁVOD NA E-MAIL! Splníte tak požadavky podle navrhované novely.
Změny v informování o slevách – pokud je u produktu uvedena sleva, musí se jednat o nejnižší cenu produktu za posledních 30 dnů –  ŘEŠENÍM JE BÝT TRANSPARENTNÍ! 
Změny v procesu reklamací – nestihnete vyřídit reklamaci? Spotřebitel může odstoupit! Je nutné, aby váš reklamační protokol obsahoval informace, kdy spotřebitel uplatnil reklamaci, co je obsahem reklamace, jaký způsob vyřízení spotřebitel požaduje a uvedeny musí být i konktaktní údaje spotřebitele, kde musíte spotřebitele informovat o způsobu vyřízení reklamace. Máte 30 dnů na vyřízení, ale i informování.  REVIDUJTE SVŮJ REKLAMAČNÍ ŘÁD!
Nová pravidla pro spotřebitelské recenze – recenze, které prodávající uveřejňuje, musí být od spotřebitelů, kteří si výrobek či službu zakoupili či používali. Prodávající má povinnost informovat spotřebitele, jak recenzi získal a ověřovat její původ, popsat, jak původ ověřuje, případně uvést, že nekontroluje a neověřuje jejich původ či, že jsou zaplacené.
Zpřísnění uzavírání telefonických smluv – musí dojít k písemnému potvrzení, prodávající bezprostředně po uskutečněném telefonátu odešle potvrzení nabídky v textové podobě a smlouva bude uzavřena až poté, co spotřebitel dodatečně akceptuje textové potvrzení nabídky od prodávajícího.
Tlačítková novela – nová povinnost prodejců pojmenovat tlačítko, kterým zákazník odesílá objednávku textem, ze kterého jednoznačně vyplývá, že jeho stisknutím se zákazník zavazuje zaplatit cenu své objednávky, tedy: OBJEDNÁVKA ZAVAZUJÍCÍ K PLATBĚ nebo „kupte nyní“, „zaplaťte nyní“, šlo by i „potvrďte nákup“. Naopak nesmí být textace „potvrďte“ či „objednejte nyní“.
Změny v obchodních podmínkách – každý e-shop jistě zajímá, co novela bude znamenat pro jejich obchodní podmínky, konkrétní změny naleznete v našem check listu:
1) Zkontrolujte si identifikační a kontaktní údaje
2) Povinné informování o čase dodání
3) Chcete zálohu? Musíte dopředu informovat
4) Automatizované přizpůsobení platby? Musíte o tom informovat
5) Zakázaná ujednání ve VOP? Pozor na ČOI
6) Pozor na další platby
7) Odkaz na obchodní podmínky při uzavírání smlouvy – emailem
8) Nastavení práv z vadného plnění